Marketing internetowy – wszystko, co warto wiedzieć
Marketing ma mnóstwo oblicz, w tym nie tak dawno temu do tych istniejących dołączył internetowy. Dzięki niemu wiele przedsiębiorstw mogło uzyskać nowe drogi promocji i jednocześnie dotrzeć do wielu nowych klientów, podnosząc w ten sposób swoje zyski. Aktualnie e-marketing, czyli marketing internetowy jest jednym z najczęściej wybieranych wtedy, gdy liczy się skuteczność i niskie wydatki.
Czym jest marketing internetowy?
Definicja marketingu internetowego określa go jaką taką formę marketingu, który wykorzystuje jako główne medium internet i strony WWW (przykład strony w formie sklepu online: www.gsport.pl). Dzięki nim można prezentować przekaz marketingowy, przesyłać go bezpośrednio do klientów i w ten sposób ich pozyskiwać. W ramach marketingu internetowego prowadzone są różne działania.
Warianty marketingu internetowego
W ramach marketingu internetowego prowadzone są różnorodne działania, a kluczem jest ich indywidualne dopasowanie do określonych potrzeb klientów. Jako że z sieci korzysta obecnie głównie wiele młodych osób, to one są nadrzędną grupą docelową, ale z internetu korzystają także seniorzy, rodzice, przedstawiciele określonych zawodów i osoby mające różne zainteresowania. Dzięki temu, że marketing internetowy jest elastyczny, można dopasować go indywidualnie do osób, do których przekaz ma dotrzeć.
Wyróżniamy w szczególności:
- reklama graficzna – banery reklamowe, boxy wyświetlające się w tekście, butony, wyskakujące okienka, reklamy całostronicowe. Doskonale nadają się do budowania wizerunku firmy, zachęcają do przejścia na stronę docelową reklamodawcy
- e-mail marketing – przesyłana przez e-mail. Najstarsza forma marketingu internetowego, nadal popularna i dająca dobre rezultaty, ale tylko jako reklama zamówiona, a nie spam
- marketing partnerski – wykorzystywany najczęściej przez sklepy, polega na umieszczaniu na stronach materiałów organizatora, z których właściciel strony otrzymuje prowizję
- reklama semantyczna – personalizowana, kontekstowa, na przykład Google AdWords, która bazuje na dopasowaniu przekazu do internauty na podstawie jego historii wyszukiwania oraz odwiedzanych stron
- marketing w wyszukiwarkach internetowych – SEO oraz AdWords, wykorzystują wyszukiwarki internetowe w celu podniesienia ruchu na stronie
- social media marketing – stosuje portale społecznościowe w celu skupienia szerokiego grona klientów i pozyskiwania nowych
- reklama wirusowa – rozprzestrzenia się w sieci przez rekomendacje, filmiki i inne materiały, by dotrzeć do jak największej liczby klientów